Welcome to wiki This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!
ساخت جاذب هيدروکربنهای نسوخته در زمان راهاندازی سرد برای کاتاليست خودرو
نام سرمایه گذار:
تاریخ انتشار :
مکان:
مقدار:
معماری:
درباره پروژه
چالش نوآوری «ساخت جاذب هيدروکربنهای نسوخته در زمان راهاندازی سرد برای کاتاليست خودرو»
مبدل کاتاليستي نام محصولي است که در مسیر سيستم خروجي گاز احتراق موتور خودرو تعبيه شده و وظيفه تبديل گازهاي آلاينده حاصل از سوختن ناقص مانند گازهاي NOx و CO را به گازهاي کم خطرتر به عهده دارد. اين کاتاليستها معمولا شامل سطوح خالص فلزي هستند که مواد فعال کاتاليستي بر روي آنها قرار دارند. مبدلهای کاتاليستی قادرند تا 90 درصد گازهاي سمي را بي اثر کنند اما تا زماني که به دماي فعال شدن برسند، مقداري آلاينده بدون خنثي شدن وارد هوا ميشود. اين مرحله که به عنوان راهاندازي سرد يا cold start شناخته ميشود، به تنهايي عامل انتشار دستکم 70 درصد هيدروکربنهاي نسوخته حاصل از موتور خودروها است. در این میان استفاده از جاذبهای هيدروکربنی یکی از کاراترین رویکردهای شناخته شده به منظور غلبه بر این چالش است.
در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «ایران دلکو» از تولیدکنندگان برتر مبدلهای کاتالیستی در کشور، به دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت ساخت «جاذب هيدروکربنهاي نسوخته مقاوم در برابر حرارت و بخار آب در مرحله راهاندازي سرد(cold start) در فرمولاسیون کاتاليستهای سه منظوره خودرو» است. کلیه علاقمندان میتوانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی 50 میلیون ریالی شامل کمکهزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول و جایزه نقدی 300 میلیون ریالی ویژه برنده نهایی چالش بهرهمند شوند که به طور مشترک توسط ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت ایران دلکو پرداخت میشود. برندگان مرحله دوم چالش همچنین فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاریسازی آن تا مرحله تولید انبوه را با شرکت ایران دلکو خواهند داشت.
اگر ایدهای در ذهن دارید همین حالا دست به کار شوید…
موضوعات محوری و ملاحظات
1-روش انتخابی باید تکرارپذیر، مقیاسپذیر و از نظر قیمت تمام شده از قابلیت صنعتی شدن (تولید انبوه) برخوردار باشد.
2-روش ساخت جاذب و انتخاب مواد و فرايند توليد آن نبايد به گونهاي باشد که اثرات زيانآور سمی و تخريبي براي انسان یا محيط زيست ايجاد کند.
3-ارزان بودن و سهولت دسترسي و تأمين مواد اوليه مصرفي و فرآيند توليد، از معيارهاي اصلي اين چالش است.
4-استفاده از اين جاذب بايستي منجر به کاهش حداقل 20 درصد ميزان آلايندگي هيدروکربنهاي نسوخته (HC , NMHC) در تست انتشار مطابق استاندارد يورو 5 در کاتاليست پير شده (معادل پيمايش 160.000 کيلومتر کارکرد) گردد.
5-جاذب ارائه شده باید دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت(حدود 1000 درجه سانتیگراد) باشد و ساختار آن در این شرایط دچار تخریب نگردد.
6-جاذب ارائه شده باید دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و بخار آب باشد.

این چالش به دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت ارائه جاذبي مقاوم به حرارت و بخار آب و دارای سطح ویژه بالا در مرحله راهاندازي سرد(cold start) در فرمولاسيون کاتاليستهاي سه منظوره خودرو است که هيدروکربنهاي نسوخته آزاد شده در مرحله راهاندازي سرد را (يعني زماني که کاتاليست هنوز به دماي فعال شدن نرسيده است) جذب کرده و در دماهاي بالا آن را آزاد کند. اين جاذب بايد بتواند منجر به کاهش حداقل 20 درصد ميزان آلايندگي هيدروکربنهاي نسوخته در کاتاليست پيرشده گردد.
معيارهاي ارزيابي اين چالش به شرح زير است:
عملکرد فني جاذب: شامل ميزان جذب، پايداري حرارتي و مکانيکي، و فعاليت در دماي پايين و آزادسازي در دماي بالا
توجيه اقتصادي (شامل هزينه تمام شده توليد، سرمايه گذاري اوليه مورد نياز و امثال آن)
توجيه فني (سهولت يا پيچيدگي فرآيند، وضعيت تأمين مواد اوليه، تجهيزات مورد نياز و امثال آن)
لازم به ذکر است در جریان مراحل آتی چالش نوآوری و ساخت نمونه اولیه، مشخصات عملکردی نمونههای تولید شده توسط شرکتکنندگان نظیر اندازه گيري کاهش آلاينده در دماي light off، ميزان ظرفيت ذخيره/رهايش اکسيژن OSC، و تست آلايندگي مطابق استاندارد يورو 5 مورد ارزیابی قرار ميگیرد.
زمانبندی مراحل
شهریور 98
داوری نهایی و اعلام طرح برتر
در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکتکننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی میشود.
تابستان 98
ساخت نمونه اولیه و تکمیل مستندات
برگزیدگان مرحله نخست، دو ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند.
اردیبهشت 98
ارزیابی طرحها و داوری مرحله اول
در پایان مرحله اول طرحهای دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکتکنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد.
اسفند 97
ثبتنام در سایت و ارسال طرح
در این مرحله، شرکتکنندگان میبایست حداکثر تا 28 اسفندماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آنها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت نمایند.
جوایز
مرحله دوم
300 میلیون ریال
به طرح برتر نهایی که از سوی داوران انتخاب خواهد شد، تعلق می گیرد. همچنین فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاریسازی آن طرح تا مرحله تولید انبوه با شرکت ایران دلکو میسر خواهد بود.
مرحله اول
50 میلیون ریال
به طرح های برگزیده مرحله اول کمکهزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی جهت تکمیل مستندات آزمایشگاهی (به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود) تعلق میگیرد.
حامیان این چالش
.


.
اخبار مرتبط
صنعت خودرو با پیشرفت فناوریها، روندهای برهمزننده و تغییر سریع نیازهای مشتری با [...]
هدف از انتشار این فراخوان، شناسایی، دستهبندی، ایجاد بانک اطلاعاتی و نهایتاً [...]