کلید واژه را وارد کنید

چالش نوآوری: ساخت برچسب ايمنی و محافظ چندمنظوره برای شيشه و پنجره

چالش نوآوری: ساخت برچسب ايمنی و محافظ چندمنظوره برای شيشه و پنجره

درچالش های بسته
portfolio
نام سرمایه گذار:
تاریخ انتشار :
1 January, 1970
مکان:
مقدار:
معماری:
درباره پروژه

مهلت ثبت‌نام در این چالش پایان یافت!

چالش نوآوری «ساخت برچسب ايمنی و محافظ چندمنظوره برای شيشه و پنجره»

آسیب‌پذیری شیشه‌ها در معرض ضربه و شکستگی از جمله معضلات و محدودیت‌های اصلی بکارگیری آن‌ها است. امروز نیز اگرچه شیشه‌هایی با استحکام بالاتر از سوی تولیدکنندگان ارائه شده اما به سبب قیمت بالا و نیاز به تعويض شيشه‌هاي قبلی، این محصولات چندان مناسب استفاده در کاربردهای معمول نیستند. در این راستا امروزه ارائه برچسب‌هاي ايمني و محافظتی چندمنظوره به عنوان راهکاری ارزان و کاربردی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این برچسب‌ها فیلم‌های پليمري با ضخامت چند ميکرومتر و معمولا اصلاح شده با ساختارها و نانوذرات فلزي یا اکسید فلزي هستند. این محصولات به طور معمول دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالاي کششي، شفافیت برای عبور دهي نور مرئي، قابلیت اتصال قوي فيلم با شيشه و نصب سريع و آسان بر روی انواع شيشه‌هاي ساختماني و خودرو  بوده و قادرند تا از پرتاب شدن ذرات شيشه در اثر شکسته شدن جلوگيري نمایند. البته محصولات تولیدشده در گريدهاي مختلف می‌توانند دارای خواصی نظیر جلوگیری از عبور پرتو UV، محافظت در برابر آتش یا حرارت، جلوگیری از مه‌گرفتگی، جاذب صوت و ممانعت از شکستگی شیشه و یا ترکيبي از اين ويژگي‌ها در يک برچسب باشند. لازم به ذکر است که حجم بازار جهاني برچسب‌هاي پنجره در سال 2015 ميلادي بيش از 7/93 ميليارد دلار برآورد شده است.

در این راستا ما در ستاد ويژه توسعه فناوري نانو به دنبال توسعه فناوري «ساخت برچسب‌هاي ايمني و محافظتی چندمنظوره برای شيشه و پنجره» توسط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران کشورمان هستیم. کلیه علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی 60 میلیون ریالی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول و جایزه نقدی 200 میلیون ریالی ویژه برنده نهایی چالش بهره‌مند شوند. برندگان مرحله دوم چالش همچنین برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول خود تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو قرار خواهند گرفت.

اگر ایده‌ای در ذهن دارید همین حالا دست به کار شوید…

موضوعات محوری و ملاحظات

روش تولید انتخابی باید تکرارپذیر، مقیاس‌پذیر و از نظر قیمت تمام شده از قابلیت صنعتی شدن (تولید انبوه) برخوردار باشد.
ماده یا مواد اولیه مورد استفاده و همچین فرایند ساخت و اعمال پوشش روی سطح نباید سمی بوده یا برای انسان/محیط زیست مخاطره جدی در بر داشته باشد.
ارزان بودن و سهولت دسترسي و تأمين مواد اوليه مصرفي و فرآيند توليد، از معيارهاي اصلي اين چالش است.
برچسب پیشنهادی باید دارای مقاومت کششي و تنشي مطلوبی مطابق با استانداردهاي موجود باشد.
برچسب پیشنهادی باید دارای شفافیت مطلوبی باشد به گونه‌ای که باعث از دست رفتن شفافیت شیشه نگردد.
برچسب ايمني پیشنهادی بسته به ضخامت محصول نهایی و با توجه به استانداردها و محصولات مشابه موجود برای خواص هدف نظیر ايمني در برابر شکسته شدن و پرتابه‌هاي شيشه، باید حد مطلوبی از محافظت را در برابر صدمات و آسیب‌های وارده به شیشه فراهم آورد.
وجود هریک از خواص نظیر آسان تميزشوندگي، جلوگیری از مه‌گرفتگی، محافظت در برابر آتش یا حرارت، جاذب صوت و بویژه جلوگیری از عبور نور UV به عنوان مزیت‌های شاخص در ارزیابی مد نظر قرار خواهند گرفت.

این چالش به دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت تولید برچسب‌ ایمنی شفاف، با مقاومت تنشي و کششي بالا است که قابل استفاده براي انواع شيشه‌هاي پنجره در ساختمان و خودرو باشد و آن را در برابر شکستگی و پرتاب شدن خرده‌های شیشه، محافظت کند. لازم به توجه است که علی‌رغم تاکید بر خاصیت محافظتی در برابر شکستگی شیشه دارا بودن سایر خواصی نظیر محافظت در برابر آتش یا حرارت، جلوگیری از مه‌گرفتگی، آسان تميزشوندگي، جاذب صوت و بویژه جلوگیری از عبور نور UV به عنوان مزیت‌های طرح در نظر گرفته خواهند شد.

زمان‌بندی مراحل

دی و بهمن 98

داوری نهایی و اعلام طرح برتر

در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

پاییز 98

ساخت نمونه اولیه و تکمیل مستندات

برگزیدگان مرحله نخست، سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند.

شهریور و مهر 98

ارزیابی طرح‌ها و داوری مرحله اول

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد.

تابستان 98

ثبت‌نام در سایت و ارسال طرح

در این مرحله، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا 23 شهریورماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت نمایند.

جوایز

در مرحله دوم

200 میلیون ریال

به طرح برتر نهایی که از سوی داوران انتخاب خواهد شد، تعلق می گیرد. همچنین طرح برگزیده جهت توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد نانو قرار خواهد گرفت.

در مرحله اول

60 میلیون ریال

به طرح های برگزیده مرحله اول کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی جهت تکمیل مستندات آزمایشگاهی (به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود) تعلق می‌گیرد.

حامی این چالش

.

.

اخبار مرتبط

Hello world 8 می, 2022 مدیرکل سایت

Welcome to wiki This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}
پردازش تصویر 23 فوریه, 2021 مدیرکل سایت

چالش نوآوری ده‌هزاردلاری شرکت فوکس واگن: طرح‌های تجاری آینده صنعت خودرو!
چالش نوآوری ده‌هزاردلاری شرکت فوکس واگن: طرح‌های تجاری آینده صنعت خودرو! 2 فوریه, 2021 مدیرکل سایت

صنعت خودرو با پیشرفت فناوری‌ها، روندهای برهم‌زننده و تغییر سریع نیازهای مشتری با [...]

تدوین اطلس توانمندی‌ها در حوزه هوش مصنوعی
تدوین اطلس توانمندی‌ها در حوزه هوش مصنوعی 6 دسامبر, 2020 مدیرکل سایت

هدف از انتشار این فراخوان، شناسایی، دسته‌بندی، ایجاد بانک اطلاعاتی و نهایتاً [...]